NASA, Microsoft и соларни кружни календар – КОЛО ДАР други део: Паралела српског КОЛОДАРа и келтског Сауина – соларних кружних календара

Поделите са пријатељима!

Пише: мр Ненад Шијаковић, дипл. инж. ел. , 25.09.2018

Да поновимо шта смо утврдили нашим прошлим текстом под насловом “NASA, Microsoft и соларни календар КОЛО ДАР”…

Веза са текстовима:Нишки српски келтски и Нишки српски келтски други део

Према старом календару, година се дели на четири годишња доба, а у народу на две сезоне, радну сезону и нерадну сезону. Прва почиње на Ђурђевдан, 6. маја, док друга на Митровдан, 8. новембра. Истражујући даље и тумачећи то са научне стране, ово су два датума када се мењају енергије, односно електромагнетно зрачење сунца, посматрано са планете земље и у интеракцији са електромагнетним пољем планете земље. То је потврдила и НАСА, која је установила да се ти велики црквени празници, а опет преузети од старе, древне вере и знања наших предака, поклапају са електромагнетним променама сунца. По старом српском календару, сунце се посматра као живо биће које се сматра и божанством. Оно је лице које служи српском народу за датирање многих природних појава, као што је, на пример Преображење, које се јавља 19. августа. Тада се мењају гора и вода, како је воровао, односно знао наш стари народ. Отуда и првобитно име празника Преображење. Да се мења гора знамо по лишћу које жути и опада, а шта значи „мења се вода“. Када је Београдска школа метеорологије истраживала хемијски састав воде 2008. године, изненадили су се открићем да се 19. августа мења хемијски састав кише. До тада је кисела, а од тада алкална или неутрална. Питање је како је стари српски народ знао да се тада мења и састав воде, јер смо ми ово открили уз озбиљна модерна средства, апарате и инструменте. Остаје нам још један датум да објаснимо како бисмо заокружили жељену причу, Сретење. Према веровању нашег народа на Сретење Господње се срећу и раздвајају зима и лето…Постоји чак и оно народно веровање да ако на Сретење осване сунчан и ведар дан, медведи у шуми који устану и изађу ван а сунце сија, уплашени од своје сенке врате се и наставе свој зимски сан, верује се да ће зима потрајати још шест недеља…

Можемо рећи да су четири опште позната, прихваћена календарска датума: летњи солстициј (најдужи дан у години), јесења равнодневница-еквиноциј, зимски солстициј (најкраћи дан у години) и пролећна равнодневница-еквиноциј, везани за саму геометрију, односно позицију сунца на небу и последично специфичан однос трајања дана и ноћу током та четири дана. Остала четири датума, препозната у нашем старом календару, помало или потпуно заборављена у свим новим западним календарима, редом: Преображење, Митровдан, Сретење и Ђурђевдан представљају много важнија четири календарска и космолошка датума, који обележавају промене у електромегнетном зрачењу сунца, тј интеракцији сунчевог електромагнетног зрачења са планетом земљом током тих специфичних датума, као и промена које настају на планети земљи током истих. Када се сви ови датуми поређају хронолошки у круг, у форму точка, кола…колодара, добијамо следеће:

Ајмо да видимо како је овај календар изгледао код древних Келта.

 

Примећујете наравно јасну сличност, не сличност, ова два календара, ова два соларна кружна колодара су потпуно подударна. Нећемо коментарисати солстиције и еквиноције, који се наравно код свих модерних календара подразумевају као исти, већ ћемо се бавити са она четири додатна карактеристична дана у календару. Пре тога само морамо да приметимо како код Келта називају дан летње равнодневнице… Лита, зар не подсећа на наше лето…или Икавицом лито)

Бавимо се у наставку само са поменута важнија четири карактеристична дана:

  • Преображење (у српском 19. августа) = Лугнасад (у келтском 1. августа)

  • Митровдан (у српском 8. новембра) = Сауин (Samhain у келтском 1. новембра)

  • Сретење (у српском 15. фебруара) = Имбулк (у келтском 1. фебруар)

  • Ђурђевдан (у српском 6. мај) = Белтане (у келтском 1. мај)

Као што смо већ објаснили солстицији и еквиноцији су чисто астрономски догађаји који немају неке посебне везе са традицијом. Остала четири датума, како их код келтског кружног соларног календара називају данима четвртине круга, крста, у животу тих старих људи су обележавали почетке сезона. У претходном тексту смо објаснили везу са електромегнетним зрачењем и енергијом сунца која се мења током тих датума, овде потенцирамо на јасној вези нашег и келтског древног календара.

Па ајмо да видимо шта ова четири специфична дана значе древним Келтима. Келти су према једном мишљењу прослављали почетак четири годишња доба шест недеља пре него што се то данас чини класичним календарима (солстицијима и еквиноцијима) …то су описана четири специфична дана у години. Према другој теорији, они су баш као и стари Срби познавали само два годишња доба и баш као и код старих Срба једно је почињало почетком маја, а друго почетком новембра.

Лугнасад (1. август) – светковине посвећене келтском Лугу

Одломак из књиге Илије М Живанчевића – Келти и Срби: “Но, има нешто што ни хришћанство није могло да збрише код Луга; то је његов празник Лугнасад (Lugnasad), који и данас носи то име у крајевима галског, односно гаелског језика, у Шкотској и на острву Ману. Код Срба овај дан сеназива данас Преображење, погледати паралелу српског и келтског колодара, сунчевог кружног календара. Иначе ирски текстови, а нарочито Dindshenchas, што значи стара историја брегова, кажу да је Луг установио ову свечаност у част Таилтие, Tailtiu, своје мајке. Таилтиу је кћи Могмора, велике равнице, земље смрти, Шпанија по претпоставци. Она умире у августу према Dindshenchas. Луг је установио празник у њену част. А сам Луг је обожаван нарочито на бреговима. На тој светковини закључивали су се и бракови, што је још и данас у сећању становништва, нарочито из околине Келса (Kells), и одржавана је све до 1806 г. са традиционалним играма, али су је власти забраниле. Ова свечаност празновала се око самога гроба Таилтие. У Кармаку је била од нарочитог значаја. Народ је веровао да ће му бити година берићетна, имаће напретка у свему и биће независан од суседних племена ако је одржава, и она је у Кармаку одржавана сваке треће године, на Лугнасад, 1. августа. — Значење речи “насад“ је нејасно. Према Рису Лугнасад би требало да значи Лугово венчање.”

Овде је све наравно дато у пренесеном значењу, персонификацији природних појава које смо описали кроз четири карактеристична дана соларног календара…

Остала имена за Лугнасад су:   Lammas, Loaf-Mass, Lammas-Tide, Ceresalia, Elembiuos, First Harvest, Lad Day, Lugh Samhioldanach, Nos Calon Awst.

Сауин – Samhain (1. новембар)   —   Келтска Нова година

Древне културе су наравно биле орјентисане на пољоприврду па је и календар пратио такву орјентацију. Сауин дан је обележавао последњу, трећу бербу, односно жетву, након које је наступала зима и време нерађања у природи. То су били дани када су фармери морали да одлуче шта је од стоке довољно јако да преживи надолазећу дугу зиму, а шта није, односно шта ће се од стоке заклати и појести. Практично ово је био “месни” период године када се јело више месо, за разлику од топлијег дела године током којег се конзумирало више воћа, поврћа и осталог свежег растиња.

Сауин је такође слављен и као фестивал где су се славили преци, време када је нит, односно граница између живих и мртвих предака најтања. Током Сауина, бог Сунца, које је умрло током Мабона (23. септембра) све више и више јача и чека да се поново роди на Јуле (21. децембар).

Остала имена за Сауин су:   Sambain, Samhein, Samain, Samonios, Samhuinn, Samfhuin, La Samon, Shadowfest, All Hallow’s Eve, Martinmas, Hallowmas, Blood Harvest, Calan Gaeaf, Third Harvest, November Eve, Ancestor Night, Nos Galon Gaeof, Hallowtide (и данас познати „Halloween“ [Hallowe’en]).

Имбулк (1. фебруар)

Имбулк симболише пролеће које надолази. Младо сунце, тек рођено у Јуле (21. децембра) сваким даном јача и дани су све дужи и дужи. Остала имена за имбулк су:   Imbolg, Candlemas, Feimbolc, Feast of Ormelc, Oimelc, Feast of Pan, Brigit, Feast of Brigid, Anagantios, Festival of Milk, Festival of Waxing Light, Nos Gwyl Fair.

Белтане (30. април)

У преводу јарка, светла ватра.  Дан када је стока након хладног периода први пут пуштана ван штала. Остала имена за Белтане су: Beltaine, Bealtine, Bealtaine, Belotinia, Walpurgisnacht, Cyntefyn, May Eve, Roodmas, Roodmass, Cethsamhain, Nos Galon-Mai.

Српски келтски

Надамо се да су вам се ова два текста у серијалу допала и отворила нове истраживачке хоризонте на тему везе древних Срба и Келта…У наредном тексту бавићемо се једном врло занимљивом темом везаном за Келте на просторима Србије…Шта да кажемо пратите нас…

Паметарница